Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Leśniowice

Logo - Urząd Gminy Leśniowice

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Leśniowice.
Znak
V/024/2003
Data utworzenia
2003-03-27
Opis
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 , art. 40 ust. 2 , pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala
S T A T U T G M I N Y L E Ś N I O W I C E
Rozdział I. Postanowienia ogólne.
§ 1
Uchwała określa : 1) ustrój gminy Leśniowice , 2) zasady tworzenia , łączenia , znoszenia i podziału jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy, 3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Leśniowice , 4) tryb pracy Wójta Gminy Leśniowice, 5) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy oraz korzystania z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o : 1) Gminie – należy przez to rozumieć gminę Leśniowice, 2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Leśniowice, 3) Komisji - należy prze to rozumieć komisje Rady Gminy Leśniowice, 4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Leśniowice, 5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Leśniowice, 6) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Leśniowice.
Rozdział II . Gmina
§ 3
1. Gmina Leśniowice jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego , powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium. 2. Mieszkańcy gminy stanowią gminną wspólnotę samorządową , realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swoje organy.
§ 4
1. Gmina położona jest w powiecie chełmskim, w województwie lubelskim i obejmuje obszar 118 km2. 2. Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik do Statutu. 3. W Gminie tworzone są sołectwa jako jednostki pomocnicze gminy 4. Rejestr jednostek pomocniczych prowadzi Wójt.
§ 5
1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne. 2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6
Herbem Gminy jest wizerunek podkowy oraz dwóch krzyży kawalerskich – trzyramiennego i czteroramiennego . Barwy herbu to srebrny , złoty i niebieski. Wzór herbu określa załącznik nr 1 do Statutu,
§ 7
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Leśniowice. Rozdział III. Jednostki pomocnicze Gminy.
§ 8
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także o zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały z uwzględnieniem następujących zasad: 1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy, 2) utworzenie, połączenie , podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami , których tryb określa Rada odrębną uchwałą, 3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami zmian, 4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne, 2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 9
Uchwały o jakich mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności : 1) obszar, 2) granice, 3) siedzibę władz, 4) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady. 2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej . 3. Sołtys może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu. Rozdział IV . Organizacja wewnętrzna Rady.
§ 11
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie, 2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 12
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie w jakim wykonuje uchwały Rady . 2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 13
1. Rada powołuje następujące stałe komisje: 1) Rewizyjną, 2) Gospodarczą, 3) Socjalną. 2. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań określając ich skład i zakres działania.
§ 14
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. 2. Wyboru Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji. 3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują: 1) określenie daty , godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady, 2) przygotowanie porządku obrad , 3) dokonanie otwarcia sesji, 4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
§ 15
Przewodniczący Rady a w przypadku jego nieobecności wyznaczony Wiceprzewodniczący w szczególności: 1) zwołuje sesje Rady, 2} przewodniczy obradom, 3) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał, 4) czuwa nad zapewnieniem warunków do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 16
W przypadku odwołania z funkcji, złożenia rezygnacji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swojej najbliższej sesji dokona wyboru na brakujące stanowisko.
§ 17
Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący.
§ 18
Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowisku ds. obsługi rady.
Rozdział V. Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§ 19
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwały sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie tych ustaw. 2. Oprócz uchwał Rada może podejmować: 1) postanowienia proceduralne, 2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania, 3) oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie, 4) apele – zawierające formalnie nie wiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania, 5) opinie, oceny. 3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 20
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonywania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. 2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy rady. 3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie pracy, ale zwołane w zwykłym trybie. 2. Przygotowanie sesji.
§ 21
1. Sesje przygotowuje Przewodniczący. 2. Przygotowanie sesji obejmuje: 1) ustalenie porządku obrad, 2) ustalenie czasu i miejsca obrad, 3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad. 3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub wskazany przez niego Wiceprzewodniczący. 4. O terminie i miejscu obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad. 5. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
§ 22
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę zaproszonych gości na sesję. 2. W sesjach Rady uczestniczą - z głosem doradczym – Wójt, Sekretarz i Skarbnik Gminy. 3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych. 3. Przebieg sesji.
§ 23
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu sesji.
§ 24
Wyłączenie jawności sesji dopuszczalne jest jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.
§ 25
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. 2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji. 3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie obradowanie lub podjęcie uchwał. 4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
§ 26
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu. 2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 27
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady. 2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje wskazany Wiceprzewodniczący Rady.
§ 28
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego Rady formuły „Otwieram ...... sesję rady Gminy Leśniowice”. 2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§ 29
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 30
Porządek obrad obejmuje w szczególności: 1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji, 2) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym, 3) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady, 4) rozpatrzenie projektów uchwał, 5) interpelacje i zapytania radnych, 6) odpowiedzi na interpelacje zgłaszane na poprzednich sesjach, 7) wolne wnioski i informacje.
§ 31
1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta. 2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze. 3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające z tego pytania. 4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi. 5. Interpelacje składanie ustanie podczas obrad sesji zostają zaprotokołowane ,a następnie bez zbędnej zwłoki przekazane są adresatowi. 6. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej w terminie 21 dni na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelacje. 7. Odpowiedzi na interpelacje udziela Wójt bądź osoby wskazane do tego przez Wójta. 8. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie udzielonych na najbliższej sesji w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§ 32
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym. 2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady bądź ustnie w trakcie sesji Rady. 3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, Wójt udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni, § 31 ust.5 i 6 stosuje się odpowiednio.
§ 33
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem. 2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach można także udzielić głosu poza kolejnością. 3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady. 4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad. 5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 34
1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji. 2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień , a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”. 3. Postanowienia ustępu 2 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności. 4. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom z publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 35
Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej w szczególności dotyczących: 1) stwierdzenia qworum, 2) zmiany porządku obrad, 3) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały, 4) zarządzenia przerw, 5) przestrzegania regulaminu obrad.
§ 36
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiada formułę „Zamykam ..... sesję Rady Gminy Leśniowice”. 2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji. 3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 37
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia. 2. Uchwalenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
§ 38
1. Pracownik Urzędu Gminy wyznaczony przez Wójta Gminy sporządza z każdej sesji protokół. 2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia.
§ 39
1. Protokół z sesji powinien wiernie odzwierciedlać jej przebieg. 2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać: 1/ numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać wszystkie numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta, 2/ stwierdzenie prawomocności posiedzenia, 3/ imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności, 4/ odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji, 5/ uchwalony porządek obrad, 6/ przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień, 7 /przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za” , „przeciw” i „wstrzymujących się” oraz głosów nieważnych, 8/ wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały, 9/ podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 40
1. W trakcie obrad lub nie później niż na następnej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z poprzedniej sesji. 2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie rozstrzygnięty, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady. 3. Rada może zdecydować o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu o jakim mowa w ust. 2.
§ 41
1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady. 2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji. 3. Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań.
§ 42
Obsługę biurową sesji zapewnia Wójt Gminy
§ 43
Uchwały, oświadczenia, apele i opinie o jakich mowa w § 19 ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
§ 44
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt Gminy. 2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności: 1) tytuł uchwały, 2) podstawę prawną, 3) postanowienia merytoryczne, 4) w miarę potrzeby określone źródła sfinansowania realizacji uchwały, 5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu, 6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
§ 45
Uchwała Rady powinna być zredagowana w sposób zwięzły.
§ 46
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Przewodniczący obrad.
§ 47
1. Wójt prowadzi rejestr uchwał podejmowanych przez Radę i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady. 2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym kierownikom referatów do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści. 5. Procedura głosowania
§ 48
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 49
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki. 2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się” , sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji. 3. Wynik głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 50
1. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowa Rada ustala sposób głosowania a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady 3 osobowa Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym. 2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności. 3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji. 4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół podając wyniki głosowania. 5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załączniki do protokołu sesji.
§ 51
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy. 2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad pod głosowanie poddaje wniosek najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idącym rozstrzyga Przewodniczący obrad. 3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybór.
§ 52
1. Jeżeli oprócz wniosków o podjęcie uchwał w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjecie uchwały. 2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach. 3. W przypadku podjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie. 4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2. 5. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały. 6. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie , o jakim mowa w ust. 5, na czas potrzebny do stwierdzenia czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 53
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów . 2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 54
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przychodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. 2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza , że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą. 3. Bezwzględna liczba głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydatem zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów. 4. Przy nieparzystej liczbie ważnie oddanych głosów bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów. 6. Komisje Rady
§ 55
1. Przedmiot działań poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach. 2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§ 56
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie. 2. Rada może nakazać komisji dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§ 57
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia. 2. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
§ 58
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji.
§ 59
1. Komisje pracują na posiedzeniach. 2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§ 60
1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez Radę.
§ 61
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji. 7.Radni
§ 62
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności. 2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.
§ 63
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy. 2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady. 3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 64
1. Wójt wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego. 2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego. Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej 1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 65
1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie – 3. 2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada. 3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 66
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożliwości działania, jego zadania wykonuje jego zastępca.
§ 67
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność. 2. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. 3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada. 4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji. 2. Zasady kontroli
§ 68
1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem: 1) legalności, 2) gospodarności, 3) rzetelności, 4) celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. 2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 69
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych przez Radę.
§ 70
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli: 1) kompleksowe – obejmujące całą działalność kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu, 2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności, 3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania .
§ 71
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę. 2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jaki mowa w ust.1.
§ 72
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 5 dni roboczych, a kontrola problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 2 dni robocze.
§ 73
Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 74
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 68. 2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego. 3. Jako dowód mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych. 3. Tryb kontroli
§ 75
1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji. 2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących. 3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej. 4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli. 5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.
§ 76
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia o popełnieniu przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie. 2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 77
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki dla prawidłowego przeprowadzania kontroli. 2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu. 3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia. 4. Na żądania kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w innych przypadkach .
§ 78
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu. 4. Protokoły kontroli
§ 79
1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący: 1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu, 2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących), 3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych, 4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą, 5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu, 6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole, 7) datę i miejsce podpisania protokołu, 8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy. 2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 80
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia. 2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 81
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników. 2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 82
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
§ 83
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy najpóźniej do końca I kwartału każdego roku. 2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej: 1) terminy odbywania posiedzeń, 2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
§ 84
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie do końca I kwartału każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim. 2. Sprawozdanie powinno zawierać: 1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli, 2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli, 3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną, 4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli, 5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium. 3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności w innych terminach wskazanych przez Radę. 5. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 85
1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb. 2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej. 3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek Przewodniczącego Rady. 4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia: 1) radnych niebędących członkami Komisji Rewizyjnej, 2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów. 5. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej sporządza się protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 86
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 87
Obsługę biurową Komisji rewizyjnej zapewnia Wójt.
§ 88
Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działań.
§ 89
1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej. 2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
§ 90
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział VII. Zasady działania klubów radnych
§ 91
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 92
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych. 2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady. 3. W zgłoszeniu podaje się: 1) nazwę klubu, 2) listę członków, 3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu. 4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 93
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady. 2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 94
1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów. 2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.
§ 95
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 96
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy. 2. Przewodniczący klubu są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady. 3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 97
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady. 2. Kluby mogą przedstawić swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
§ 98
Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Rozdział VIII. Tryb pracy Wójta
§ 99
Wójt wykonuje : 1) uchwały Rady, 2) jemu przypisane zadania i kompetencje, 3) zadania powierzone na mocy obowiązujących przepisów prawa , 4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 100
Wójt uczestniczy w sesjach Rady.
§ 101
Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenie.
§ 102
W realizacji zadań własnych gminy Wójt podlega Radzie.
Rozdział IX. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta
§ 103
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§ 104
Protokóły z posiedzenia Rady i Komisji podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu .
§ 105
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Referacie Organizacyjnym i Spraw Społecznych, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów. 2. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są przez Sekretarza Gminy w dniach i godzinach przyjmowania interesantów. 3. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.
§ 106
Realizacja uprawnień określonych w § 102 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
Rozdział X. Pracownicy samorządowi
§ 107
W Urzędzie Gminy na podstawie mianowania zatrudnia się pracowników na stanowiskach kierowników referatów.
§ 108
Wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy.
§ 109
Traci moc uchwała Nr XI./79/00 Rady Gminy w Leśniowicach z dnia 7 lutego 2000 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Leśniowice zmieniona uchwałą Nr XIX / 137 / 2001 Rady Gminy w Leśniowicach z dnia 31 lipca 2001 roku.
§ 110
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.
Plik
doc pobrano: 26 razy
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji:
Dodano do BIP dnia: 2003-06-26 11:13:12