Do zakresu działań Sekretarza należy w szczególności:
1) zastępowanie Wójta w czasie jego nieobecności,
2) opracowywanie projektów struktury organizacyjnej Urzędu,
3) opracowywanie projektu statutu i regulaminów organów gminy oraz jednostek pomocniczych gminy,
4) nadzór nad przygotowaniem projektów uchwał Rady,
5) analizowanie i opiniowanie projektów porozumień dotyczących przejmowania przez gminę zadań z zakresu administracji rządowej,
6) współpraca z administracją samorządową w powiecie i województwie,
7) zapewnienie skutecznego sposobu publikacji prawa miejscowego i obwieszczeń na terenie gminy,
8) organizowanie współdziałania z sołectwami oraz gminnymi jednostkami organizacyjnymi,
9) organizacja pracy urzędu i koordynowanie działań podejmowanych przez poszczególne jednostki organizacyjne,
10) zapewnienie i nadzorowanie obsługi organizacyjno - biurowej Rady i komisji Rady,
11) nadzór oraz rozpatrywanie i załatwianie wniosków mieszkańców,
12) zapewnienie zgodności wydawanych decyzji i działania Urzędu z obowiązującymi przepisami prawa,
13) nadzorowanie i przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej,
14) organizowanie przestrzegania zasady terminowego i rzetelnego załatwiania spraw obywateli,
15) inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji pracowników samorządowych,
16) zapewnienie obsługi prawnej organów Gminy i Urzędu,
17) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli (testamenty allograficzne),
18) wydawanie zaświadczeń i poświadczeń urzędowych,
19) koordynowanie spraw związanych z obsługą i funkcjonowaniem szkół a należących do kompetencji Rady lub Wójta .
20) prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz obsługa interesantów przy przyjmowaniu skarg i wniosków przez Wójta